Scenarijų kūrimas

Natūralu, kad kiekvienas verslas susiduria su kartais nenumatytomis aplinkybėmis. Viena iš strategijų, kurią galima naudoti, siekiant efektyvesnio verslo vystymo, yra scenarijų kūrimas. Ar kada pagalvojote, jog galimų alternatyvių ateičių planavimas galėtų padėti jūsų verslui augti ir stiprėti? Viskas labai paprasta: ši strategija paremta tikėjimu, jog atsakius į paprastą „o kas, jeigu?“ klausimą, pavyks sumažinti galinčius kilti neapibrėžtumus. Taip bus analizuojami esminiai verslui įtaką darantys aplinkos veiksniai. Tokia strategija gali būti taikoma ne tik siekiant sukurti naujas alternatyvas, bet puikiai tiks siekiant patikrinti jau esamas strategijas, padės geriau suprasti konkurentus bei rinką, kurioje veikia jūsų verslas, ir pagelbės išankstinio įspėjimo sistemų kūrimui.

Bendriausia prasme, visi žinome, jog scenarijai — veiksmingas dalykas, padedantis kur kas efektyviau atpažinti vykstančius ateities įvykius. Taikydami scenarijų kūrimo strategiją, turėkite mintyje, jog scenarijus ir prognozė — tai visiškai skirtingi dalykai. Prognozės pasižymi kiekybe, o scenarijai — kokybe. Kitaip tariant, prognozuoti puikiausiai galima trumpalaikę perspektyvą, o scenarijai pasižymi ilgalaike. Scenarijų kūrimas — itin lanksti strategija, leidžianti kur kas geriau pasiruošti ateičiai, ir labai tinka tuomet, kai rinkose pastebimi vykstantys greiti pokyčiai, kas lemia daug sunkiai kontroliuojamų veiksnių atsiradimą.

Taigi, norėdami savo verslui pritaikyti šią modernią vystymo strategiją, turėkite mintyje, jog tiek scenarijų kūrime, tiek ir atliekant analizę, labai svarbu nepamiršti kompleksiškumo ir paprastumo, gebėti planuoti, mokytis procese, nuolatos žiūrėti į ateitį ir jos perspektyvas, bet nepamiršti ir to, kas jau įvyko, nes, pripažinkime, ateities pasirinkimus mums visuomet sąlyginai diktuoja praeities įvykiai bei sprendimai.

Siekiant suformuoti tiksliausius scenarijus, pirmiausiai situacijos analizės procese reikia išsirinkti du didžiausius neapibrėžtumus ir suformuoti 4 galimas scenarijų ašis, nepamirštant įvertinti tendencijų, kurios turėtų būti susietos su kiekvienu iš 4 galimų variantų. Turėkite mintyje, jog tendencijos gali būti tiek susijusios su artimiausia aplinka, tokia kaip tiesiogiai susijusi su jūsų verslu, tiek ir su plačiąja, tokia kaip politika, o neapibrėžtumai šiuo atveju įvardijami kaip tam tikras žinojimas, jog kai kurie reiškiniai įvyks, tačiau negebėjimas numatyti galimų šio proceso rezultatų. Prisiminkite, kad ši strategija nereiškia, jog svarbiausia yra ateities nuspėjimas, priešingai — svarbiausia yra sumažinti siurprizo tikimybę, o tinkamiausia ji tuomet, kai pritaikoma sričiai, kuri jūsų verslui daro didžiausią įtaką ir kurioje pastebimi didžiausi neapibrėžtumai.